کد خبر 69681
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸

یکی از نکات بسیار جالب در باره موشک قادر این است که در یکی از آزمایش های این موشک با سرجنگی که تنها یک ششم سرجنگی واقعی بود قادر موفق به هدف قرار دادن یک هدف واقعی با طول 63 متر شد که در اثر اصابت این موشک کشتی مذکور غرق شد. بنابراین پیداست با سرجنگی با قدرت 6 برابر، قادر قادر به غرق کردن کشتی های بسیار بزرگتر دشمن است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، 31 شهریور ماه امسال در روز صنعت دفاعی از سه دستاورد مهم در زمینه دریایی با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع در دانشگاه مالک اشتر رونمایی شد؛ اژدر فجر، موتور 850 اسب بخاری بنیان1 و موشک ضد کشتی قادر.

کمی پس از معرفی این موشک و اعلام برخی مشخصات آن از جمله برد 200 کیلومتری آن، دشمن که از اهمیت موشک کروزی با این ابعاد و در عین حال برد زیاد اطلاع داشت از طریق بازوهای رسانه ای خود جنگ روانی جدیدی را در این زمینه آغاز کرد که یکی از اهداف آن زیر سؤال بردن موجودیت پروژه ساخت موشک قادر بود. آنها اعلام کردند که ایران این موشک را نساخته و تنها یک فروند آن را از خارج خریداری کرده است. از اینرو چند روز قبل در مراسمی با حضور فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه تعداد حداقل 20 فروند از موشک های تولید شده قادر به این نیروها تحویل داده شد.

رونمایی از موشک قادر در روز صنعت دفاعی
 
این حرکت پاسخی به اظهارات رسانه های غربی مبنی بر بومی نبودن موشک قادر و اساساً عدم وجود آن در کشور بود. واقعیت این است که هنوز برخی قدرت های غربی باور ندارند که ایران در زمینه صنعت دفاعی به توانمندی طراحی و تولید انبوه دست یافته است و از اینرو پس از معرفی تجهیزات ایرانی اقدام به این گونه سخن پراکنی ها می کنند. اما در مورد موشک قادر با توجه به کارایی عملیاتی بالای این موشک و نقش آن در افزایش بازدارندگی دریایی و تهدید ناوگان دشمن از برد زیاد توسط شناورهای چند ده متری و یا بالگرد و سکوهای خوداتکای ساحلی بسیار رنج آور و ناراحت کننده است از اینرو به اقدامی اینچنینی دست زدند بدون اینکه به یاد بیاروند نمونه قبلی این موشک با نام نور در دها شناور و پرتابگر ساحلی و همچنین بالگردها و هواپیماهای رزمی کشور عملیاتی است.
 
بارگذاری قادر در پرتابگر

به گزارش مشرق، در تصاویر منتشر شده از تحویل قادر به سپاه و ارتش تعداد زیادی از این موشک ها که برای بارگیری در پرتابگرها آماده بودند به نمایش درآمده و ضمناً تصاویر جدیدی نیز از پرتاب آن منتشر شد. در این تصاویر موشک قادر از منطقه ای در عمق خاک به سمت هدف شلیک شده که نشاندهنده اطمینان به برد بالای این موشک و همچنین سامانه های هدف گیری آن است. البته وزیر محترم دفاع در سخنان خود در این مراسم برد موشک قادر را بیش از 200 کیلومتر اعلام نمود که معنای متفاوتی را برای دوربرد بودن این موشک تبیین می کند. همچنین عنوان شد این موشک هم از پرتابگرهای ساحلی، هم شناورها و هم از وسائل پروازی قابل پرتاب است که در صورت پرتاب از هواپیما برد این موشک به میزان زیادی افزایش می یابد.

یکی از نکات قابل توجه عدم افزایش قابل توجه ابعاد این موشک نسبت به نمونه قبلی است. خصوصاً به نظر می رسد این موشک از نظر قطر تفاوتی با نمونه قبلی نداشته و تنها از نظر طول بلندتر از موشک نور است در نتیجه می توان با کمترین تغییرات موشک قادر را از پرتابگرهای موجود به کار گرفت. در ظاهر نیز پرتابگرهای جعبه ای قادر تنها دارای یک برجستگی در جلوی هر جعبه هستند که برای پوشش دادن به طول بیشتر قادر نسبت به نور است. بعلاوه مشابهت سامانه هایی که ارتقاء آنها لازم نبوده است کار تولید انبوه این موشک را چه از نظر هزینه و چه از نظر کاهش فرایند طراحی ساده می کند. مثلاً بالها و موتور کمکی اولیه نیز به نظر یکسان می آیند که اقدامی حرفه ای در توسعه محصول جدید در هر زمینه ای به شمار می رود.
از پیشرقت های این نمونه از موشک های کروز کشور می توان به سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدفهای شناور اشاره نمود.
دقت بسیار بالای قادر در اصابت به هدف

یکی از نکات بسیار جالب در باره موشک قادر این است که در یکی از آزمایش های این موشک با سرجنگی که تنها یک ششم سرجنگی واقعی بود قادر موفق به هدف قرار دادن یک هدف واقعی با طول 63 متر شد که در اثر اصابت این موشک کشتی مذکور غرق شد. بنابراین پیداست با سرجنگی با قدرت 6 برابر قادر قادر به غرق کردن کشتی های بسیار بزرگتر دشمن است.

موشک قادر با توجه به برد زیاد خود هم امکان شلیک از عمق خاک خودی را به پرتابگرهای زمینی داده و هم شناورهای بکارگیرنده خود را در محدوده ای امن از ناوهای دشمن نگه می دارد و در سوی مقابل محدوده امن برای حرکت ناوهای دشمن کمتر از قبل شده و با این برد دورایستایی آسیب پذیری آنها بیشتر از قبل می شود.
قادر در حال شلیک از پرتابگر زمینی

استفاده از رادار پیشرفته در قادر باعث افزایش احتمال اصابت به هدف و کاهش نیاز آن به سامانه های دریایی و هوایی برای هدفگیری می نماید. این قابلیت در کنار استفاده از پرتابگرهای خوداتکا که به یکدیگر شبکه نیز می شوند باعث افزایش توان ضربه زدن به دشمن به طور مؤثر می گردد.

طبق اعلام فرمانده نیروی دریایی سپاه این موشک بر روی بالگردهای این نیرو که از نوع میل-17/171 هستند نصب می شود و  به این ترتیب می توان ضمن افزایش سرعت واکنش این سامانه را به کار گرفت بدین ترتیب که موشک را با سرعتی بیشتر از ناوچه ها، ده ها کیلومتر در دریا جلو برده و سپس به سمت دشمن شلیک کرد.

با ورود قادر به چرخه عملیاتی، خانواده موشک های کروز ضد کشتی ایرانی کاملتر شده است و نشانه حرکت به سمت بلوغ در طراحی و تولید این نوع از موشک ها است. توانمندی که هیچ یک از کشورهای اطراف از آن برخورار نبوده و مجبور به استفاده از موشک های ساخته شده توسط کشورهای دیگر هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادي از اهواز ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    1 0
    اي ول . موشك خوبي ساختن .
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    0 0
    باتشکر از مقالات خوبتان در این زمینه ها لطفا رونددرج مقالات اینچنینی راشتاب دهید.
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    c-803 یا YJ-83 چینیه
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    خدا را صد هزار مرتبه شکر، خدا قوت برادران.
  • مجتبی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    ماشاالله لا حول و لا قوه ... حالا ببینیم جنبنده ای میتونه از خلیج فارس عبور کنه خدا پشت و پناهتون
  • ابراهیم ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    احسنت بر تمام دلاوران و مرزداران و تمامی کسانی که تمام هم و غم خود را زیر سایه ولایت فقیه در حفظ میهن ایران اسلامی قرار داده اند.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    با تشکر موشک قادر یه کروز دوربرد اعلام شده اما بردش 200 کیومتر!! در حالی که برد نور آخرین بار 180 کیلومتر اعلام شد.. من که می گم برد قادر بیش از 300 کیلومتر هست....!! وحید جون همیشه خیلی دست پایین می گه!!......
  • کامبیز ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    0 0
    انشاالله که همیشه موفق و سربلندباشیدبردارهای ایرانی واقعاباعث سربلندی ایران هستیدخداقوت.افتخاربه ایران عزیزمان
  • فرهاد ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    فقط ميتونم بگم ماشالله
  • نوین ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ماشاالله ایران باید ثابت کنه یک ابر قدرته ومیتواند از خاک پاک ایران درمقابل استکبار دفاع کنه
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    فقط درصدی از توان واقعی ایران
  • علی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    0 0
    عالی بود ولی برای ادامه باید خیلی واقع بین بود
  • allpachino ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا دمتون گرم
  • داود ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    خدا رو هزار مرتبه شکر. عاشقتم ایران.
  • رضا ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    0 0
    من واقعا خسته نباشد میگم.در آینده نچندان دور شاهد بهتر از اینها هم خواهیم بود.از لحاظ دفاعی کشورمون تو منطقه قدرت اول رو داره برای امیدوارم که جهانی شه.
  • وطن پرست ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    0 0
    شاید جدی نگیرید ، ولی غربی ها جدی گرفته اند ، در کتاب پیشگوئیهای نوستراداموس در 400 سال پیش حتی به حملات 11 سبتامبر در نیویورک اشاره شده : ( برادران دوقلوی ایستاده در ساحل اقیانوس را میبینم که با فرو افتادن یکی دیگری نیز فرو می ریزد ) . این پیشگوی فرانسوی قرن 16 از مشعل هایی ( موشک ) سخن میگوید که از سرزمین پارس به اروپا فرو میریزد و با افتادن آنها شهرهای متمدن اروپا با خاک یکسان میشود ، لازم به ذکر است که ایشان زیر دریایی و هواپیما ها را در 400 سال پیش در خوابهای خود دیده اند . ( کتاب پیشگوئیهای نوستراداموس ) انشائ الله ظلم پایدار نیست . یا علی مدد
  • علی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    0 0
    امریکا وکشورهای غربی هیچ غلتی نمی توانند بکنند
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    0 0
    به چیزی که رسانه های دروغگوی غرب توی بوق کردن اعتماد نکنیم گرچه که احتمال درست بودن هم هست.
  • رضايي ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    0 0
    خدا در قرآن فرموده است كه خوتان را با هر نيرويي مجهز كنيد كه بر تر از همه نيروها ي دشمن و جهان باشد تا دشمنان خدا و دشمنان شما از شما بترسند . امواريم روزي برسد كه ايران به اين فرمايش خداوند عمل كند . آ ن وقت است كه دشمن ما را تهديد نخواهد كرد و ملت ما نفس راحتي خواهند كشيد .
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    حضرت محمد(ص) فرموده دانش اگر در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست می یابند آنوقت شما کاری به گفته پیامبرمان نداری و نستراداموس را چسبیدی ؟
  • ناشناس ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    عشق من ایران من
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    0 0
    آقا اون عکس "قادر در حال شلیک از پرتابگر زمینی" رو وردار.فارس هم خیلی اشتباه کرده منتشر کرده.این پخش بشه دردسر میشه.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    من درحد خود تمام نیروهای خودمان را دعا مکنم زیرا بالستیک پیدا میشه ولی نیرو ایرانی متعلی تر مباشد در پناه امام زمان عچ
  • سروش ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    مرگ بر اسراييل مرگ بر آمريكا
  • سجیل ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    0 0
    با این که امکان داره موشک چینی باشه ولی با توجه به این که ما دارای کروز دو هزار کیلو متری هستیم که چند کشور بیشتر ندارند و یکی تجهیزات فوق مدرن محسوب می شود دست بالای ایران را در این مورد نشون میده.درضمن ما موشک کرم ابریشم را از زمان اوایل انقلاب داریم با توجه به نیاز روز افزون این نوع موشک وساخت آن پس از چندین سال نشان دهندهء مهندسی معکوس پیچیدهء این نوع محصول در زمینه های مختلف است.ولی در کل با کروز فوق پیشرفتهء ایران با برد دو هزار کیلومتری که جزو اسرار نظامی هر کشور محسوب میشود وتا الآن هم فقط ایران تست موفقیت آمیز آن را اعلام کرده نشان دهندهء دست بالای ایران دراین نوع تسلیحات داره.
  • سیاوش صفدری اهواز ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام به تمام دانشمندان موشکی وطن.دوستدارم ایران موشکای قاراپیما بابرد16000هزاذکیلومترتولیدبکند.هد غع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس